Erken Çocukluk Döneminde Bilgisayar

13.05.2013 18:18

 Erken çocukluk dönemi çocuğun etkin olarak temel kavramları öğrendiği bir dönemdir. Bu dönemde oldukça önemli olan öğrenmenin temelini somut olarak kazanılan deneyimler oluşturmaktadır. Çocuğun günlük yaşantısı içinde kullanabileceği kavramları öğrenmesine çeşitli materyaller yardımcı olmaktadır. Bu materyallerden biri de bilgisayardır.

 

 

 

Erken çocukluk dönemi çocuğun etkin olarak temel kavramları öğrendiği bir dönemdir. Bu dönemde oldukça önemli olan öğrenmenin temelini somut olarak kazanılan deneyimler oluşturmaktadır. Çocuğun günlük yaşantısı içinde kullanabileceği kavramları öğrenmesine çeşitli materyaller yardımcı olmaktadır. Bu materyallerden biri de bilgisayardır.

 

Bilgisayar uygun şekilde kullanıldığında çocukların eğlenirken öğrenmelerini de sağlamaktadır. Nitelikli bir eğitim programında diğer öğrenme araçları kadar etkili olan bilgisayarlar temel program gereksinmelerini gidermek için tek başına yeterli değildir. Çocukların öğrenmek için gerçek deneyimlerden yararlanmaları gereklidir. Bloklar, kitaplar, yap-bozlar, kum ve su ile yapılan etkinlikler, hareketli oyunlar, kuklalar ve birçok geleneksel materyaller çocuğun öğrenme sürecinde kullanılmalıdır. Sadece bu temel araçlar da nitelikli bir program için yeterli değildir. Bilgisayarlar programın amaçlarına ulaşmak ve programı zenginleştirmek için kullanılan yardımcı araç olarak kabul edilmektedir. Bu nedenle bilgisayarın diğer öğretim yöntemlerinin yerini alan bir yöntem olarak değil, onlara ek olan bir etkinlik olarak

 

Bilgisayarın Öğrenmeye Etkisi

 

Bilgi teknolojisinin hızla geliştiği günümüzde bilgisayar, okulöncesi ve ilköğretim dönemindeki çocukların eğitim materyalleri arasına girmiştir. Bilgisayar destekli eğitimin öğrenmeyi kolaylaştırdığı ileri sürülmektedir. Çocukların gelişim özellikleri dikkate alınarak hazırlanmış programlarla bilgisayar, sadece çocukları teknolojiyle tanıştırmada uygun bir yol değil, aynı zamanda çocukların yaratıcı yönlerini harekete geçirmeyi ve yeni yöntemler geliştirmelerini sağlayan bir araç olarak kullanılmaktadır. Bilgisayarın erken çocukluk eğitimde etkili bir şekilde kullanılabilmesi için, öncelikle çocukların nasıl öğrendiklerinin bilinmesi gerekmektedir. Küçük çocuklar yaşadıkları ve çevrelerinde gördükleri her şeyden öğrenirler. Bu dönemde çocuğa sağlanabilecek zengin yaşantılar çocuğun gelişimini olumlu yönde etkiler. Bu nedenle bilgisayarın sınıf ortamında bilgi alış verişi sağlayan bir öğrenme aracı olarak kabul edilmesi gerekmektedir. Bilgisayar programlarıyla çocuk arasındaki iletişim doğru bir şekilde kurulursa, bilgisayar işlevsel ve problem çözmeye yarayan bir araç haline gelebilir. Bilgisayar destekli eğitim, çocukların yapamama korkusu olmadan değişik çözümleri özgürce keşfetmelerine olanak sağlar.

 

Nelere Dikkat Edilmeli?

Erken çocukluk dönemine hizmet veren eğitim kurumlarının fiziksel olanakları ve uyguladıkları eğitim programları birbirinden farklı olabilmektedir. Bu kurumlarda sınıflarda bilgisayar kullanırken dikkat etmesi gereken bazı öğeler vardır. Öncelikle öğretmenler ve anne babalar bilgilendirilmeli ve görüşleri alınmalıdır. Ailelere konu ile ilgili bilgilendirici toplantılar düzenlenerek bilgiler verilmeli, hedefler açıkça anlatılmalı ve program içinde bilgisayara ne kadar yer verileceği kararlaştırılmalıdır.

 

Bilgisayar doğru ve amacına uygun kullanılırsa eğitim programlarını engellemez, çocuğun çevresini zenginleştirir. Erken çocukluk döneminde kullanılan bilgisayar programları, eğitimcinin verdiği bilgi ve tekniklerle kaynaştırılmalıdır. Bilgisayarın okulöncesi eğitim programları içine destekleyici ve pekiştirici olarak yerleştirilmesi önerilmektedir. Çocuğun gelişimsel özelliklerini destekleyerek, günlük programın amaçlarına uygun biçimde ve diğer materyallerle birlikte kullanılması gerekmektedir.

 

Kaynak: Prof. Dr. Neriman Aral - Arş. Gör. Aynur Bütün Ayhan

Ankara Üniversitesi, Ev Ekonomisi Yüksekokulu, Çocuk Gelişimi Ana Bilim Dalı

—————

Geri